"I have decided to stick with love.
Hate is too great burden to bear"
Martin Luther King, Jr







onsdag 26 januari 2011

Våra flickors namn.

Nu har Nike fått sitt fullständiga personummer samt sina namn registrerade i det Svenska systemet.

Nike Gulli Budenberg blir våran yngsta dotters fullständiga namn.

Namnet gulli kommer från Tords mormor.

Juni Agapi Popovac Budenberg är Junis fullständiga namn.

Nike kunde inte få Popovac som mellannamn så som jag och Juni med anledning av att både jag och Toddan har samma efternamn nu... Budenberg.
När Juni föddes var vi ju inte gifta utan mitt efternamn var Popovac och Toddans Budenberg. Och i och med detta kunde Juni få ett av våra namn som mellan´namn och det andra som efternamn.
När jag och Toddan gifte oss behöll jag mitt Popovac namn som mellannamn och tog Budenberg som efternamn.
Lagar och regler i Sverige säger att man inte kan få något mellannamn om båda föräldrarna har samma efternamn.
Så därav inget Popovac som mellannamn åt Nike.
Då båda flickorna är skapta och tillbringar sin första tid i livet i Grekland så ville vi ha med det lite grand i deras namn.
Junis Agapi betyder Kärlek på grekiska och Nike är segergudinnans namn i grekiskamytoligi (i den romerska mytologin heter samma gudinna Victoria.

Jag verkligen älskar våra flickors namn.

1 kommentar:

  1. Namnen är jätte fina och tjejerna är vackra :) Är dom lika som små?

    SvaraRadera