"I have decided to stick with love.
Hate is too great burden to bear"
Martin Luther King, Jr







onsdag 8 december 2010

Vart går gränsen mellan regler och idioti.




Alltså... Detta är en svår fråga tycker jag. Men ibland känns det som om Sverige lite grand börjar likna en "polisstat" om man nu får lov att skoja lite med det begreppet...

Det känns som att det finns så mycket regler, bidrag osv att folk blir lite passiva på nått sätt...

Man förväntar sig att bli uppassad så till den milda grad att man tappar perspektiv på hur otroligt bra och ordnat man har det.
Man blir helt enkelt bortskämd.
Detta gör att när jag ser mig omkring så tycker jag inte att det är speciellt ovanligt att jag ser folk som nästan är lite handlingsförlamade och tror att man verkligen behöver massa saker som man egentligen inte alls behöver.. Detta kan vara allt från barnvagnar, kläder, prylar, bilar ja you name it. Men också en förväntan på myndigheter osv att fixa ens problem allt ifrån ekonomi till utb, arb osv. Man lägger lixom över detta på andra än sig själv kan jag känna litegrand i vissa situationer.

Nu var det faktiskt inte detta jag skulle skriva om egentligen, det jag reagerat på denna gång:)))) var att jag köpte mat till fåglarna igår som jag ville hänga ut på balkongen..
Nu fick jag veta att detta är förbjudet!!!???
Varför?
Jo, för att detta smutsar ner!!!!!
Tror inte mina öron, men så är det faktiskt.
"Fåglarna bajsar när dom kommer och äter samt att skalet från fågelmaten skräpar ner" så det är alltså förbud att hänga fågelmat på balkongerna...
SUCK!
Vet också att vissa bostadsområden har rökförbud på sina egna balkonger.
Jag som fullkomligt HATAR cigarett rök, och gjorde det även när jag själv rökte, får i allafall en blandad känsla för detta.
JO, jag önskar absolut att man slapp känna röklukt för det är otroligt skabbigt på alla de vis
NEJ, jag tycker det är skit att man inte får mata fåglar som knappt finner mat under kalla vintern pga att dom bajsar lite.... Det är sjukt ju!!! Jag menar, visst kan man trampa ut i skogen och hänga upp maten men jag kan lova er att inte många gör sig den mödan utan faktiskt struntar i fågelmaten istället pga av olika skäl.
Jag är otroligt fundersam till alla dessa regler och tvång...
Vad är nästa regel lixom?, att det blir förbud mot napp för barn över 2 år och vilken tid det måste vara släckt i alla lägenheter på kvällen....

2 kommentarer:

  1. I bostadshuset mitt emot vårt, har några hängt fågelmaten i ett träd som står precis utanför deras fönster. De har hängt det så de ser fåglarna från deras fönster på 3dje våningen. Det kan man ju göra, om du har ett träd i närheten vill säga. Gissar de bara sträkte ut handen från fönstret för att hänga upp =)
    För övrigt håller jag med dig om ditt inlägg!

    SvaraRadera
  2. Fågelmaten håller jag med om, men inte angående rökförbud på balkong ... jag vill kunna ha fönster/balkongdörr öppna utan få in en cigarettrök ...

    /Jensa

    SvaraRadera